[DX] Kimppa QSL

Tätä keskustelua puolittain seuranneena kerron oman tuoreen kokemukseni kimppa QSL:stä. 21.1. erinomaisilla Orinoco keleillä me onnekkaat, jotka olimme silloin kuulolla ja saimme kelit talletettua, kuulimme pitkälti aivan samoja asemia. Lokin perusteella kuuluvuuserot eri paikkakuntien välillä olivat erittäin pienet, mikä ei ole aivan tavallista. Yksi hyvin kuuluva asema oli venezuelalainen Radio Trujillo taajuudella 1280. Raportoin sen ja seuraavana aamuna postissa oli vastaus asemalta. Se alkoi sanoilla: "Buenas noches amigo Jouni". No, minä en tietenkään ole Jouni, enkä sellaiseksi esittäynyt asemalle. Osoitekentässä sitten oli toisena minun nimeni Jouni Keskisen jälkeen. Jutun kulku on ollut hyvin todennäköisesti näin: JKZ:n raportti on mennyt mennyt asemalle ensin ja sitten vähän myöhemmin minun, eikä v/s ole viitsinyt "hällä väliä" latinotyyliin nimiä muutella, ainoastaan lisännyt minun osoitteeni siihen. En tiedä saiko Jouni vastauksen, joka oli lähetetty myös minulle, vai lähettikö asema ensin ainoastaan Jounille. Luen tämän vastauksen ilman mitään omantunnontuskia omaksi QSL:ksi, printtiin muutan vain oman nimeni. Joitakin vuosia sitten sain eräältä bolivialaiselta asemalta samankaltaisen vastauksen, jossa oli erään ruotsalaisen kuuntelijan nimi, eli oli unohdettu vaihtaa nimi kun samalainen, täysin hyväksyttävällä tekstillä tehty vastaus oli lähetty myös minulle. Myös yksi samanlainen kirjevastaus on joskus minulle tullut. En tiedä minkälaista kimppa QSL:ää tässä keskustelussa tarkoitetaan, mutta ainakin jos kyse on edellämainitun kaltaisista, niin ei ole mitään järkeä alkaa hylkäämään niitä, emmehän mekään joka asemalle tee aivan erilaista raporttia vaan käytämme samaa pohjaa. Niin, enhän minä kyllä aivan varmasti muiden tekemisiä tiedä, mutta en minä ainakaan.

73 Pekka Hakala