Re: [DX] Mitä tarkoittaa kimpparaportointi?

Re: [DX] Mitä tarkoittaa kimpparaportointi?

Tuosta tuli mieleeni, että SDR-tekniikka mahdollistaisi nykysin todella
mielenkiintoisen DX-kilpailun järjestämisen;

Kutsutaan (vaikka kesiksen yhteydessä) osallistujat kisaan, jossa jokaisella
pitää olla mukana oma läppäri ja kuulokkeet. Kilpailun alussa jaetaan
jokaiselle SDR:llä tallennetut klipit, ne voisivat olla eri maanosien
kuuntelusta (eri antenneilla tallennetut, esim. AS, NA, SA ...) ja sitten
kisaa käytäisiin siten, että käskystä klipin kuuntelu aloitetaan,
tallennetta ei saa pysäyttää, jolloin tallenteelta pitää onnistua haistamaan
keli ja löytämään asemat lennosta - vähän niin kuin perinteisessä
kuuntelussa aikanaan. Eri maanosista omat "osakilpailut" ja sitten koko
kilpailun voittaja määräytyy osakilpailuista saatujen pisteiden perusteella.
Klipeiltä löytyneet asemat on tietenkin pisteytetty niiden harvinaisuuden
yms. perusteella. Tuossa kisassa testattaisiin niitä perinteisiä DX-taitoja,
kelien haistamista ja oikeiden taajuuksien valintaa. Ja kaikilla kun on sama
klippi, ei kilpailussa pärjäämisessä kyse ole välineistä eikä olosuhteista,
vaan ainoastaan DX-taidosta ja ehkä vähän tuuristakin ... Tällöin
PM-kisatkin olisivat yhteismitallisia, kun olosuhteet=klipit ovat kaikille
samat, ja nähtäisiin kuka on oikeasti "paras" kuuntelija, eikä vaan kenellä
on parhaat kuunteluolosuhteet.

Ehkäpä tämä kisa seuraavaan kesikseen ohjelmanumeroksi tietovisojen tilalle
... klippejä hyviltä keleiltä kisaa varten löytyy helposti.

73´s de JHU