Re: [DX] (FM) No kah...

Kelivaroitukset ja -hälytykset ovat aina hyvästä - oli estradi sitten mikä
tahansa ... minun mielestäni. Normistosta ei niin väliä ...

Tuosta Es-keleistä ja niiden ennustamisesta. Tätä olen paljon lueskellut ja
ihmetellyt - joskus varmaan näette pohdiskelun tulokset lehden artikkelina.
Tästähän on tehty paljon tutkimusta, jopa väitöskirjatasolle saakka, mutta
100 % varmaa teoriaa asiasta ei vieläkään ole. Todennäköisesti Es-keli on
monen tekijän summa ... näin ajattelisin tällä hetkellä. Yläilmakehään
tulevalla meteoripölyllä on oma osuutensa, ehkä myös salamoinnilla ja
ukkosrintamilla. Joku kertoo väitöskirjassaan, että näiden lisäksi ns.
ylätuulilla, 80-100 km korkeudella, on ratkaiseva osuus edellä esitettyjen
lisäksi. Ylätuulia noin korkealla ei vain nykyisillä laitteilla saada
tarkasti mitatuksi - joten 100 % ennustaminen tai läheskään ei onnistu.  Kun
tulee kesä, Keski-Euroopan (ylä)tuulet muuttuvat ja alkaa Es!

"Matalammilla" sääilmiöillä voi toki kuitenkin olla hieman vaikutusta,
ainakin ne ovat heijastumia yläsäästä - joten kokeilkaapa tallentaa
kelipäivien Keski-Euroopan sääkartta, esim.
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa-ulkomailla ja verratkaapa tätä syksyllä nyt
kesällä esiintyneisiin Es-keleihin ja kelipäiviin. Ehkä löytyy pieni
riippuvuus, vai löytyykö? Entäpä, löytyykö riippuvuutta meteorisateiden
(maksimi)aikoihin (sporadisten päivittäinen maksimi, meteorisateet)? Joka
tapauksessa sopivalla kohdalla oleva ukkosrintama katkaisee Es-kelit ...
näin olen havainnut. Maailmassa on vielä paljon tutkimattomia alueita ...

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.