Re: [DX] SDR huomioitava rankissa?

Tervehdys!

Tämä keskustelu ei ole tuonut esiin mitään uutta. On jo iät ja ajat ollut
täysin selvää, että DX-suoritukset eivät ole (eikä niiden tarvitsekaan olla)
yhteismitallisia. Kunkin kuuntelijan laitteet ja kuunteluolosuhteet ovat
niin erilaiset, ettei esimerkiksi rankin pistemääriä voida kaikilta osin
laittaa samalle viivalle. Tämän asian korostaminen ei kuitenkaan mitään
erityisiä lisämerkintöjä rankkiin kaipaa.

Omasta näkökulmastani voisin pilke silmäkulmassa todeta, että kaikkein pahin
DX-epätasa-arvoa aiheuttava tekijä on ns. kotikuuntelu. Ne, jotka pystyvät
kuuntelemaan tehokkaasti kotona tai siedettävän matkan päässä kotoa saavat
aivan kohtuuttoman edun muihin nähden. Itselläni ei ole mitään
mahdollisuuksia kuunnella kotona Espoossa ja mökille Velkualle on matkaa 200
kilometriä. Perheellisen on aivan mahdotonta vetäytyä joka kuukauden
kelihuipulle viikonlopuksi mökille kuuntelemaan. Kiellettäköön siis ns.
koti- tai lähikuuntelu (tai poistetaan ainakin kyseiset pisteet rankista)!!

TRE:n pari päivää sitten esittämiin kommentteihin on helppo yhtyä. Jokainen
kuunnelkoon parhaaksi katsomallaan tavalla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että
SDR on parhaimmillaan kokeneen kuuntelijan käsissä. Aloittelijan käsissä SDR
kuuluu lähinnä "lethal weapon" -kategoriaan: jos kuuntelu- ja idaamistaidot
ovat vielä lapsenkengissä, SDR tulee kasvattamaan idausvirheet aivan uuteen
potenssiin. Tähän mielestäni pätee analogisesti vanha hyvä sääntö: Lappiin
ei kannata lähteä (hiihtäminen on tosin sallittu!) eikä SDR:rään koskea
ennen kuin kuuntelukokemusta on kertynyt rutkasti.

Itse pärjään tällä hetkellä aivan mainiosti perinteisellä kuuntelukalustolla
enkä ainakaan lähitulevaisuudessa ole siirtymässä SDR-aikaan. Perinteisen
vastaanotinlaitteiston parhaisiin puoliin liittyy jatkuva valintojen
tekeminen: sen lisäksi, että esimerkiksi viime LEM-peditionillani satuin
silloin tällöin olemaan oikealla taajuudella oikeaan aikaan, olin myös hyvin
useasti väärällä taajuudella väärään aikaan (tai oikealla taajuudella
väärään aikaan tai väärällä taajuudella oikeaan aikaan...). Minulle tämä on
DX-kuuntelun suola!

73's!

ANA