[DX] SDR huomioitava rankissa?

Tervehdys!

Kukin harrastakoon DX-kuuntelua itse haluamallaan tavalla, siis joko perinteisellä tyylillä tai "vapaalla" SDR-tyylillä. Olen kirjoittanut ennenkin, että pidän molempia aivan yhtä hyväksyttävinä kuuntelutapoina.

Itselläni ei toistaiseksi ole ollut mahdollisuutta siirtyä SDR-maailmaan, vaikka olenkin siihen demojen kautta tutustunut. Kilpavarustelun olen toki jo hävinnyt, vaan mitäpä tuosta. Omat tulostavoitteeni ovatkin maakuntasarjatasolla, ja joskus tulevaisuudessa sellaisen äsdeeärrän saatan vielä itsekin hankkia.

Heräsi kuitenkin ajatus:

Voitaisiinko SDXL-rankkiin merkitä kuuntelijan kohdalle esimerkiksi "S" kirjain, jos kuuntelija on kuunnellut asemia myös SDR:n avulla?

Olen nimittäin vahvasti sitä mieltä, että perinteinen kuuntelu ja SDR-kuuntelu eivät ole vertailukelpoisia pistelaskennassa. Troolikalastus vastaan mato-onginta ei vain ole samalla viivalla! Eihän perinteisessä hiihdossakaan pääse yhtä lujaa kuin luisteluhiihdossa. Oma mokahan se tietysti on, jos ei ole varaa tai halua investoida uuteen teknologiaan, mutta silti...

"S"-merkintä kertoisi tavallaan myös SDR-kuuntelun yleistymisestä ja siitä, kuinka paljon tehokkaampaa SDR-kuuntelu on verrattuna vanhakantaiseen kuunteluun. Ja kun kaikilla alkaisi olla se "S", niin sitten siitä merkinnästä voisikin luopua.

Ilmoitusvastuu jäisi kuuntelijalle itselleen eikä "S" merkintä vaikuttaisi kuuntelijan sijoitukseen rankissa.

Perusteluja puolesta ja vastaan?

73's HAR

PS. Tästäkin koepallomaisesta avauksesta saa varmaan hauskaa hupia, koska DX-kuuntelu olisi tylsempää ilman pisteitä...

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku