From: "Vehmas, Juha" <Juha.Vehmas@xxxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Wednesday, November 14, 2007 9:03 AM
Subject: Re: [DX] Tälläistäkö se sitten on? ALA

Tnx tehokkaasta yhteenvedosta IRA! Paljon olit mahduttanut pointteja noihin
riveihin.

Tuosta ykköseksi rankkaamastasi ALA:sta kiinnostaisi vielä spekuloida
korkeuden merkityksellä. Sulla ALA on katolla, vaan paljonkos korkeamalla
kuin maa talon vieressä ja kuinka paljon irti katosta? Mitä matskua katto
on?

Äkkiseltään tuntuisi, että korkeampi sijoitus tuo lisää potkua signaaliin
eli on hyvästä ALA:llakin, jos eivät häiriöt tuota ongelmia tai savupiippu
ole suoraan edessä tms.  Toisaalta (lähellä (? m) oleva) maa on kai osa
ALA:n sähköistä toimivuutta, mutta toimiiko katto tässä jonkinlaisena
korvikkeena? Minkäslaisia kokemuksia tai näkemyksiä muilla on?

73 JVH

PS: Mulla ve 2 on sijoittaa ALA noin 20 m päähän talosta puronotkoon (maa
noin 4 m kellarin lattian alapuolla), josta maa nousee vastaanottosuuntiin
ja taloja on linjalla noin 50 m päässä. Ve 1 on tuo talon
(betonitiili)katto, jonka harja on noin 10 m maasta ja 14 m ve 2:n
maatasosta (purosta).