Re: [DX] BOG - Beverage On Ground?

John Devoldere kirjoittaa kirjassaan Low Band DXing seuraavaa (sivu 7-29, vapaa käännös):

"...maahan asetettu eristetty kytkentälanka toimii "erittäin matalana" beveragena, jonka säteilyvastus on muutaman ohmin luokkaa. Antennin voi maadoittaa pienellä vastuksella (kokeile noin 5 ohmin vastusta) ja tee syöttö suoraan koaksiaalikaapelilla tai mieluummin 9:1:een laajakaistabalunilla kuten kuvailin oikean beverage-antennin yhteydessä. Varmista kuitenkin, että käytät balunia oikein (matala impedanssi antenniin päin, korkea impedanssi vastukseen päin). Olen kokeillut 250 metriä pitkää maahan asetettua eristettyä lankaa ja sen suuntaominaisuudet muistuttavat aitoa beveragea, mutta vahvistus on erittäin pieni. Esivahvistin saattaa auttaa, mutta oikeasta beverage on varmasti enemmän apua."

Tämä siis suulla suuremmalla...

Itselläni on kokemusta näistä eräänlaisista "käärmeantenneista" pikapeditioiden yhteydessä, mutta tulokset ovat olleet heikkoja. Todellista vertailua varsinaiseen beverageen en ole päässyt tekemään. Olisikohan jollakin ensi talven LEM-porukalla mahdollisuutta tehdä vertailevaa tutkimusta asiasta?

Pekka Varonen
PEV, Joensuu