[DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

Hei
>aikoinaan etenmisasioiden penkomista aloittaessani muistan
>kirjallisuudesta kuvauksen M-hypysta. Se tosin oli vain
>lyhytaaltotaajuuksille, mutta voisi kai periaatteessa sopia myos
>joihinkin FM-tilanteisiin. Onhan Ionosfaari sen verran mutkikas
>valiaine, etta siella voi olla mita tahansa (huonosti tunnettuja)
>kerroksia ja/tai aaltoputkia.

Nk M-hyppy on esiintynyt kirjallisuudessa ainakin 30-luvulta
kaikenlaisten muiden maa-iono-maa konfiguraatioiden ohella.

Koko kuviorumba "hyppyineen" on tullut tavasta piirtaa aallon
etenemisreitti viivoilla (janoilla), se kai on osa nk "ray-theory"a
ja johtaa nk pomppavaatimukseen vaikka Mustalta merelta, hi.

KUN PIIRTAA maa-ionosfaari kaviteetin oikeaan mittakaavaan
huomaa raon kapeuden eli aalto siina tekee vain pienia kulmia
eika oletettuja pomppimisia ainakaan maasta tarvita.
JOS tassa on mukana ehdotettua johtumisetenemista, a vot.

Huom: Tassa on ollut kyse lahinna DX-etenemisesta (Es yms).
Esim 3699 hamsseilla signaali kulkee pystysuunnassa (NVIS).

Koko sana "eteneminen" on hamaavaa eika analogia valoon
ehka olekaan oikea eli optiikan lait eivat ehka radiossa pelaa.
Radioaalto ei maa-ionosfaari kaviteetissa sanamukaisesti kai
etene, vaan muodostaa eraanlaisen muuttuvan seisovan aallon.

>Siis M-hypyssa valiheijastus ylospain ei tapahdukaan maan
>pinnalta, >vaan jostakin varsinaista heijastuskerrosta alempana
>olevasta kerroksesta.

Kaytannossa tarkea kai on juuri muutaman NL-tutkijan esittama
"ionospheric ducting" prosessi - jossa signaali juuri menee esim
taalta Australiaan eri ionosfaarikerrosten valilla kulkien. He itse
puhuivat lahinna ongelmallisesta napa-alueesta, jossa ionisaatio
paljolti johtuu elektonipresipitaatiosta, eika photoionisaatiosta.

>Toinen juttu on se, etta maaheijastus FM_lla ilmeisesti vaatii
>kohtuullisen hyvin johtavan aineen - kuten esim suolainen merivesi.
>Maallakin saattaa loytya suurehkojakin alueita, joiden sahkonjohtavuus
>on riittavan hyva heijastustapahtumaan.

>Kunpa siis loytyisi joku nuori innokas tutkijamielinen "Vaiski"
>jatkamaan meidan konkareiden puuhia ja varsinkin tekemaan
>systemaattisia mittauksia.

Eiko esim. Oulussa kukaan voi tutkia toisten tekemia mittauksia,
jossa osa dataa on tavalla tai toisella lajiteltu tai esikasitelty.

>73 ja hyvaa kesan jatkoa kaikille,     SEH

Olet itse tehnyt erinomaista tyota, luin juuri yhden raporttisi...
Epailen kuinka moni taalla olijoista lukee geofys-raportteja.

Nyt loppuu - olen taas soittanut suutani ihan tarpeeksi, 73....
Terveisin    Vaino (VKL)  (03 July 2007)