Re: [DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

Re: [DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

Hei

aikoinaan etenmisasioiden penkomista aloittaessani muistan
kirjallisuudesta kuvauksen M-hypystä. Se tosin oli vain
lyhytaaltotaajuuksille, mutta voisi kai periaatteessa sopia myös
joihinkin FM-tilanteisiin. Onhan Ionosfääri sen verran mutkikas
väliaine, että siellä voi  olla mitä tahansa (huonosti tunnettuja)
kerroksia ja/tai aaltoputkia.

Siis M-hypyssä väliheijastus ylöspäin ei tapahdukaan maan pinnalta,
vaan jostakin varsinaista heijastuskerrosta alempana olevasta
kerroksesta.

Toinen juttu on se, että maaheijastus FM_llä ilmeisesti vaatii
kohtuullisen hyvin johtavan aineen - kuten esim suolainen merivesi.
Maallakin saattaa löytyä suurehkojakin alueita, joiden sähkönjohtavuus
on rtiittävän hyvä heijastustapahtumaan.

Kunpa siis löytyisi joku nuroi innokas tutkijamielinen "Väiski"
jatkamaan meidän konkareiden puuhia ja varsinkin tekemään
systemaattisia mittauksia.

73 ja hyvää kesän jatkoa kaikille,

SEH

  Kun nyt juuri pystyn istumaan, muutama kommentti viela lisaa