[DX] Näkemys

Title: Näkemys

SDR-tallentamisesta keskustelu näköjään jatkuu. Jim kirjoitti asiasta SDR-yhteenvedon Radiomaailmaan täydentäen Mikan peditioniraportin yhteydessä tekemiä kommentteja. Itse lausuin tähän saakka ainoana julkisesti poikkeavan näkemyksen Esan LEM-saitilla jo viime lokakuussa. Muita julkisia väyliä ei kai asiasta liene ollutkaan, paitsi tietysti keskustelupalstan sisällä. Toisaalta, mitään velvoitettahan ei jäsenillä ole kirjoittaakaan mielipiteitään, vaan face-to-face keskustelut ovat varmasti ihan yhtä sallittuja kuin ennenkin. Nähdäkseni niihin ei sisälly mitään väärää, vaikka kannanottoja ei julkaistaisikaan palstoilla. Osalla kuuntelijoista on vahvat mielipiteet jompaankumpaan suuntaan, mutta kaikki eivät myöskään halua osallistua keskusteluun ja ehkä profiloituakaan sitä kautta. Täten on näkyville jäänyt enemmänkin kommentointi puolesta kuin vastaan.

Oma näkemykseni DX-kuuntelun syvimmästä olemuksesta perustuu aikanaan sisäistämääni tapaan etsiä ja löytää asemia, johon liittyy tietty jännitysmomentti koko ajan taajuusvalintojen onnistumisen osalta jne. Vaikka diskit kuunnellaan myöhemmin, valinnat on tehty peruuttamattomasti jo kuuntelutilanteessa. Koen tämän tavan harrastaa dx-kuuntelua kaikkein omimmakseni, eikä siitä kannata pitkää puolustuspuhetta kirjoittaakaan. Asiasisällön varmasti ymmärtää jo tuosta.

SDR-tallentamiseen liittyvän kommenttini varsinainen kärki oli nimenomaan koko kauden yli jatkuvan, usean laajakaistatallentimen käytön ETÄ-kuuntelussa. SDR varmasti tuo erinomaisia apuja lukuisille kuuntelijoille tavanomaisissa tilanteissa, ja saattaa nostaa kuunteluaktiviteetin uuteen nousuun. Lyhyiden aamutöhäysten hyödyntäminen, yökuuntelun siirtäminen tallenteiden avulla iltaan tai viikonloppuun jne. ovat varmasti helpottavia lukuisille jäsenillemme. Plussat ovat näissä tapauksissa ko. henkilöille varmasti niin isot, ettei asiassa tunnu olevan mitään outoa, jos SDR pyörii kuuntelunurkkauksessa.

Valitettavasti en kuitenkaan voi edelleenkään muuttaa näkemystäni, että usean kuukauden jatkuva etätallentaminen usealla laajalla kaistalla on kuitenkin jotain ihan muuta kuin itse harrastamiseen mielestäni liittyy. Ja mihin ns. argumenteissakaan yleensä on viitattu. Once-in-a-lifetime kelien kohdalle osuminen ja parin extra-aseman löytäminen tuolla hetkellä laajakaistan avulla, työn ja vapaa-ajan rytmittäminen, mökkikuuntelun jatkaminen jne ovat olleet useasti mainittuja perusteita, mutta vähemmälle on jäänyt koko kauden jatkuva tallennus ja siihen liittyvä periaatteellisuus, esim jos kuuntelija ei ole Suomessa lainkaan tänä aikana.

En  myöskään ole huolissani, mitä kolleegat löytävät tallenteilta jatkossa, eikä oleellista argumentoinnissa ole myöskään kaukotallennukseen vielä tällä liittyvien teknisten ongelmien mukanaantuoma raportoitujen asemien vähyys SDR:n puolustuksena. Kyseessä on omalta osaltani vain periaatteesta, miten itse kukin näkee dx-kuuntelun harrasteena ja miten haluaa sitä harrastaa.

Itse olen nyt antanut dx-kuuntelun huilata, enkä kohta vuoteen ole edes lähettänyt raportteja tahi kuunnellut syksyn diskejäkään. Kun lokejani ei ilmesty, ei kukaan siis joudu mietiskelemään, pantataanko lokeja! Ei pantata, kyllä asemat tilastoihin tulevat, kunhan innostuneisuus taas palaa idien varmisteluun jne. Kun kyseessä on onneksi vain harraste, inaktivoituminen kuuluu luontaisesti osana harrasteen kiertokulkua.

Vielä lopuksi. Dx-palstalla usein kirjoitus-vastaus-vastine -tahti on sen verran kiivasta, että kaikki eivät aina ehdi pysähtyä miettimään sanavalintojensa mahdollisia vääriä tulkintoja jne, joita sitten ratkotaan sen jälkeen parin päivän ajan palstalla. Oman viestini olen koettanut rakentaa mahdollisimman neutraaalisti, jottei asiasisällöstä synny väärinkäsityksiä. Tämä yhteisö on kaiken kaikkiaan niin pieni, ja vähenee koko ajan (olivat jäsenmaksun maksamatta jättämisen syyt mitä tahansa…), ettei meillä olisi yhteisesti varaa lisätä diasporaa olemalla eri mieltä muuten kuin puhtaasti dx-ammatillisesti. Tästä syystä haluan itse aidosti pahoitella, jos näkökantani on aiheuttanut turhaa pahaa mieltä aiemmin tai tässäkin yhteydessä. Ollaan asioista eri mieltä tarvittaessa, kehitetään harrastetta, mutta ei anneta erimielisyyksien pilata fiilistä keneltäkään kirjoittelujen sanavalintojen kautta.

Rakentavin terveisin,
HAT