Re: [DX] Suomipistelaskentareformin torjunta vei jäseniä

Re: [DX] Suomipistelaskentareformin torjunta vei jäseniä

Moro! Nuorta polvea on turha ottaa kovin vakavasti tietenkään mutta...
Ylipäänsäkin minusta koko pistelaskujärjestelmän on uudistuttava siten ettei
syrjittäviä kohteita enää ole! Yksi "syrjinnän" kohde ovat suomalaiset
asemat mutta myös yleensäkin muut eurooppalaiset. Pistelaskupolitiikka on
Breznevin ajalta jolloin asemia vielä raportoitiinkin ahkerasti ja
raporttitulva oli "todellinen uhka". Nyt kun jäsenmäärä on lienee enää
neljäsosa tuosta ajasta ja harvat kuuntelijat enää QSL:iä metsästävätkään,
niin tuohon pointtiin on enää typerää ryhtyä vetoamaan.

En meinaa että siitä kukaan henkilönä kärsii jos ei saa esimerkiksi kahdesta
romanialaisesta eri paikkakunnalla sijaitsevasta actualitasi-asemasta kahta
eri pistettä, koska sääntö on kaikille sama, mutta ongelma on se että JOS
nyt joku sattuu vielä nykyaikana kuuntelusta kiinnostumaan ja vieläpä
tykkäisi laskea pisteitäkin niin tämä monimutkainen järjestelmä kaataa kyllä
huteramman innostuksen, oman intoni raportointiin se on typistänyt jo.

En viitsi raportoida ns. turhia asemia, mikäli niistä ei tule pistettä
muutenkin kun aika ja raha on tiukalla opiskelijataloudessa. Kun pistelasku
on käsittämätön vyyhti, niin siihen ei ilman Marlboro-kartonkia viiti edes
ruveta.

Ongenkoukkuja ovat esim. jos minulla on nyt QSL RR Actualitacilta ja Radio
Clujilta, saanko eri pisteitä ja missä tapauksessa saan? Jos ne on samasta
mastosta, todennäköisesti vain yksi pojo, jos eri mastosta ehkä tulee kaksi
pojoa, ehkä ei. Riippuu korvaako alueohjelma tässä tapauksessa kansallisen
ohjelman vai ei. Tämä sekava korvaavuus on yksi ongelma, koska joissain
tapauksissahan korvaavuutta ei ole, esim brittipalstalla.

Toisekseen vaikeuksia aiheuttaa FS ja HS-ohjelma laskeminen samasta
mastosta. Jos on Sitkunain FS-QSL lyhyiltä, saako taajuudesta 666
HS-pistettä silloin jos raportoi taajuuden esim sunnuntaina radioitavasta
LR1 ohjelmasta siitä huolimatta että taajuus ajaa iltaisin pari tuntia
FS-ohjelmia? Jos saan HS-pisteen, voinko saada HS-pisteen tästä taajuudesta
silloin jos raportoinkin sen illalla tulevista FS ohjelmista?????? Kuka
osaakaan suoralta kädeltä vastata.

Oma ehdotukseni olisi että maasta ja maanosasta riippumatta piste per
lähetinpaikka, sillä ei olisi merkitystä mitä ohjelmaa asema ajaa. HS-FS
kinkkiset korvaavuudet pois. Piraattien pistelaskuun en ota kantaa tässä
yhteydessä, siinä on vaarassa jäädä vielä yksi syrjittävä kohde toki, mutta
piraattiasemien lähetinpaikoista saati maista on joskus vaikea ottaa selkoa.
Itse kannattaisin todennäköisemmin vaihtoehtoa että vain lisenssillä
toimivat asemat toisivat pisteen epäselvyyksien välttämiseksi.

Tällä reseptillä uudet jäsenet ja raportointi-into eivät ainakaan kompuroi
monimutkaisiin pistelaskuihin.

Eri asia on kuinka suuritöiseksi muutos kävisi ja sitten tulisi takuulla
vinkumisia takautuvasti myönnetyistä pisteistä taholta sun toiselta. Samalla
voisi kuitenkin poistaa tuon harkinnan varaisuuden sen suhteen, mikä
lasketaan säännölliseksi lähetykseksi ja mikä ei. Tuntenette takavuosien
tapauksen Radio Syd Gambia, joka oli laillinen asema, mutta ei tuo pistettä
koska ei ollut säännöllisesti äänessä. Mitä väliä sillä on miten
säännöllisesti asema on äänessä?????????

Ihmettelee JMN