Re: [DX] puhetta, sähkötystä, re: JSA 10.4.07

Re: [DX] puhetta, sähkötystä, re: JSA 10.4.07

> Date: Wed, 11 Apr 2007 22:10:07 +0300
> From: "Kari Helopaltio" <kari.helo@xxxxxxxxxxx>
> Subject: [DX] (DX) puhetta, sähkötystä, re: JSA 10.4.07
> 40 mb:n amatööritaajuuslevitys on toki ollut tiedossani
> iät ajat. Ongelman huomaa mm. Wantokia yritellessä.
> Mutta 7295:lla kuulemani sähkötys oli kommersiaalista
> salakieltä. Amatöörit sähköttelevät ymmärtääkseni
> jossain 7200:n alapuolella., perinteisesti 7040-7000.

Tuo hamssien 7000-7040 kHz sähkötyskaista on "vain" ITU:n suositus. Bandeilla
keskustellaan melko usein niinkin, että toinen pää puhuu SSB:tä ja toinen
sähköttää - siis suositustaajuuksien rajoja rikkoen.
Olen kyllä samaa mieltä tuosta monien radioliikenteen käyttäjien
piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta. Enemmän tai vähemmän tahallaan
käytetään itselle sopivia taajuuksia kommunikointiin, valvonta on varmasti melko
vaikeaa, monin paikoin toisaalta varsin löysää. Olen omin korvin kuullut
vastaanottimestani rannikkoradion (tms., en tarkkaan muista) tunkevan hamssien 2
metrin toistimelle, tämä kuitenkin lie ollut vain "utelias kokeilu".

Suosittelen kiinnostuneille ladattavaksi taajuusjakotaulukon sivulta:
http://www.ficora.fi/index/palvelut/radiotaajuudet/radiotaajuusmaarays4.html .
Meikäläisten "vyöhykkeen" taajuussuosituksia löytyy mm. sivulta:
http://www.pilotltd.net/bandplan.htm , ja tietysti myös ITU:n sivuilta.

73 de Matti P., MOP