[DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

[DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

Moi!

Kommentoin, kun kysyttiin.

>Sekö on todella tämän harrasteen ainoa anti? Entä esim. >kelien seuraaminen tai uuden aseman löytämisen ilo?

QSL ei ole DX-kuuntelun ainoa anti, mutta kuitenkin oleellinen osa tätä radioharrastusta. QSL tulee (jos tulee) vaivanpalkaksi kelien päivystyksestä ja yökausien uurastuksesta. En nimittäin jaksaisi päivystää kelejä tai kulkea peditioneilla ja valvoa useita öitä peräkkäin, jos ainoa tarkoitukseni olisi nauhoittaa ohjelmia. QSL on se päätepiste, joka alkoi antennien virittelystä ja kelien päivystyksestä valvomisineen, saunomisineen ja makkaranpaistoineen sekä jatkui nauhoittamisena, nauhoitteiden  purkamisena ja raportoimisena. Kyse ei ole niinkään pisteiden keräämisestä, vaan pikemminkin asemien kuuntelutodistusten keräämisestä, joista pisteet tulevat sivutuotteena.

DX-kuuntelu on pohjimmiltaan keräilyharrastus, jossa oleellista on kuuntelijan ja radioaseman välinen vuorovaikutus. Vuorovaikutus jää kovin yksisuuntaiseksi ja ohueksi, jos asemia vain kuunnellaan tai nauhoitetaan. Varsinainen ohjelmakuuntelu on asia erikseen. Toistaiseksi minunkaan ei tarvitse lopettaa kuunteluja, kun vielä löytyy asemia, jotka vaivautuvat lähettämään QSL-todistuksia. Se tosin merkitsee nykyaikana raporteissa suurta hukkaprosenttia, kuten Britannian kohdalla olen nyt havainnut.

Jokainen harrastakoon kuten itse haluaa, sillä ei ole yhtä ainoaa tapaa harrastaa dixailua. Annetaan jokaisen kerätä qusilleja tai nauhoituksia tai olla niitä keräämättä. Kerroin vain oman "taantumuksellisen" kantani, joka uskoakseni on yhä monen muunkin harrastajan kanta. Ehkäpä liiton pitäisi tehdä jäsenistölleen galluppi siitä, kuinka moni jäsen vielä kerää qusilleja ja kuinka moni pelkkiä nauhoituksia tai kuinka moni vain ohjelmakuuntelee.

73's Hannu

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku