[DX] La Grande Numero Uno y espectacular de la ciudad Capital

On Thu, 8 Mar 2007, Sven-Erik Hjelt wrote:

> Paljon on oikeita asioita Simon pohdinnoissa. Kuitenkin kolme
> reunahuomautusta:
>
> 1. Kuinka paljon ihailemiemme kaukoasemien, erityisesti jenkkien ja
> lattareiden ohjelmista itse asiassa on juuri sellaista jonninjoutavaa
> pölötystä kuin mitä Simo ansiokkaasti kritisoi?

Lattareiden tavanomainen yöohjelma: tyyppi istuu studiossa ja soittelee
äänilevyjä sekä hokee väliin kellonaikoja. Tämä on sitten jinglen mukaan
"La Grande Numero Uno y espectacular de la ciudad Capital".  Lisäksi ne
kellonajatkin ovat usein pielessä, minkä dx-kuuntelija usein toteaa
kopioidessaan slogania nauhalta rutinoiden ja pörinöiden seasta.

> 2. Radio-ohjelmien merkitys maailman köyhimmissä maissa on edelleen
> erittäin suuri.

Radioasemien määrä kasvaa tällä hetkellä nopeimmin Intiassa, minne
suorastaan tulvii kaupallisia FM-asemia. Radio ei mediana ole kuolemassa
myöskään vauraissa teollisuusmaissa. Päinvastoin, asemien määrä kasvaa.

> [...]
> itse musiikki.
> 	F. Tiettyjen ohjelmien (pakko)mainostaminen joka välissä aiheuttaa
> turhan usein sen, että kuuluttajat joutuvat puhumaan
> 		aikamerkin tms päälle. Varsinainen päivän ohjelman luku on näköjään
> poistettu tarpeettomana.
> 	G. Muutaman minuutin mittaisten "kuunnelmien" lisääntyminen. Kaiken
> huippu on joku Englannin salaisen palvelun agentin
> 		seikkailut, jonka virallinen kesto on 3 minuuttia. Tarina kestää
> tästä arviolta 1/3 ja joka päivä toistuvat johdanto- ja
> 		lopputekstit saman verran. Loppu kolmasosa tyhjää. Jo on tehokasta

Radio Ylen 1 on alasajettavana.  Muun muassa kuunnelma- ja
dokumenttituotantoa supistetaan radikaalisti.  Ylen johto on pitkään ja
määrätietoisesti tuhonnut ainoaa kunnon kanavaansa.  Nimen muutos ja
tunnetun brandin hävittäminen oli jo askel tähän suuntaan.  Yle on
aloittanut negatiivisen levikkikierteen nimellä tunnetun ilmiön:
kustannusten leikkaamiseksi tuotteen tasoa heikennetään -> levikki laskee
-> heikennetään laatua lisää -> levikki laskee edelleen.

Nähdäkseni Ylen 1:stä poistetaan piakkoin lähes kaikki puheohjelmat ja
ne siirretään tulossa olevaan puhekanavaan (Yle Peili), kun se aloittaa
jossain välissä valtakunnallisena.  Eli Yle:n 1:stä on tulossa pelkkä
klassisen musiikin kanava, jossa jukeboxi jauhaa musaa Classic FM:n
tapaan.  Kuulijaosuus tippuu 3-5% pintaan, mikä vastaa klassisen
musiikin markkinaosuutta cd-levymyynnistä.

Ylen kohtalonkysymys kuulijaosuuksia ajatellen on se miten Ylen 1:n
puheohjelmien kuuntelijat saadaan siirrettyä uudelle puhekanavalle.
Ylen 1:n suuri kuulijamäärä (noin 15% eri tutkimuksissa) perustuu
puheohjelmiin, klassisen musiikin kuuntelijoiden osuus on huomattavasti
pienempi.  Jos Ylen puhekanavan ohjelmat ovat typisettyä ja halvalla
tehtyä suoraa lähetystä, en usko kanavan saavan kovin merkittävää
kuulijaosuutta.  Tosin tähän voi vaikuttaa myös kilpailijan heikkous.
Kaupallisten radioiden puheohjelmat ovat säälittävän läyhää lätinää
tyyliin lattariaseman DJ istuu pöntössä hokemassa kellonaikoja levyjen
välissä.  Sillä erotuksella, että meillä sentään kellonajat ovat
useimmiten kohdallaan.

> Niin ja sitten lopuksi, ei ole "Kustin polkeman" QSL:n voittanutta ....

Aivan.

> 73 de SEH

JM
Kangasala