Re: [DX] Vastaamattomuutta ja Suomessa kadonneet 10.000 kirjettä

Re: [DX] Vastaamattomuutta ja Suomessa kadonneet 10.000 kirjettä

Kun olen ollut Postissa yli 30 vuotta töissä, niin on vähän niin kuin velvollisuuteni osallistua tähän keskusteluun. Varsinkin kun olen aikoinaan ollut rakentamassa kahta asiaan liittyvää tietojärjestelmää: Postin osoitetietojärjestelmä ja Postin Track & Trace -järjestelmä.
Kun Postin osoitetietojärjestelmää parikymmentä vuotta sitten rakennettiin, kävin tutustumassa perillesaamattomien selvitykseen yksikössä, joka nykyään siis on Viestintäviraston alaisuudessa Jyväskylässä. En tiedä onko nykyinen toiminta samanlaista, mutta silloin selvitystyön apuna oli mahtava määrä erilaisia puhelinluetteloita, matrikkeleita yms. joissa nyt henkilötietoja ja osoitteita oli ylipäätään saatavilla. Vaikka silmiin ei DX-kuuntelijoille osoitetttua postia sattunutkaan, niin luultavasti sitäkin siellä oli, aika iso osa nimittäin oli ulkomailta tulleita lähetyksiä.  Tuolloin kävi mielessä ajatus, että olisiko hyötyä siitä, että toimitettaisiin SDXL:n jäsenrekisteri yksikön käyttöön. Silloin ajatus jäi toteuttamatta, mutta voihan asiaa ajatella uudestaan. Vaikka - kuten sanottu - en tiedä miten Viestintävirastossa nykyään toimitaan, yritetäänkö edes salapoliisityötä tehdä. Siihen ei kuitenkaan lain mukaan mitään velvollisuutta ole. Jos lähetyksen sisällöstä ei selviä vastaanottaja tai lähettäjä, niin 6 kuukauden kuluttua se hävitetään tai huutokaupataan. Itse olen muutaman lähettämäni rapon Jyväskylän kautta takaisin saanut, kun on jäänyt perille saamattomaksi kohdemaassa ja en ollut omaa osoitettani kirjekuoreen laittanut.
Ennen kuin Suomeen saapuvat lähetykset Viestintävirastoon päätyvät, selvitystyötä kyllä tehdään Postissa. Olen itse ollut kouluttamassa - ympäri Suomen - Postin nk. osoitehuoltajia osoitetietojärjestelmän käytössä perillesaamattomien selvityksessä. Postin osoitetietojärjestelmässä on meidän jokaisen osoitehistoria n. 15 viime vuoden ajalta. Joten vaikka osoitteenmuutos olisi vanhentunut, niin kyllä se tieto tallessa on. Olen itse saanut postia osoitteella "Pentti Lintujärvi, Helsinki". Eli tuohon Markun listaan QSL -hävikin minimoimiseksi voisi lisätä sen, että 'valitse itsellesi sellainen nimi, jota ei ole kellään toisella'
Jokaista Suomessa postitettua pakettia on seurataan Postin Track & Trace -järjestelmässä. Jokaisen paketin osoitekortissa on viivakoodi joka luetaan Postin prosessin eri vaiheissa ja tämä havainto talletetaan Track & Trace -järjestelmään. Paketin kulkua pystytään siis seuraamaan vastaanotosta luovutukseen. Niin kauan kuin osoitekortti on kiinni paketissa ;-)
Jos paketti ilmoitetaan kadonneeksi ja se on rekisteröity Track & Trace -järjestelmään, eikä luovutustapahtumaa ole, niin Posti suurella todennäköisyydellä maksaa vahingonkorvausta - yleensä lähettäjälle. Tässä ote Postin toimitusehdoista (paketit): "Lähetysten näytetty katoaminen korvataan aiheutuneen vahingon mukaan, kuitenkin enintään tiekuljetussopimuslain mukaisesti (tällä hetkellä 20 euroa/kg)"
Tuo 10.000 kadonnutta lähetystä vuodessa tuntuu suureltä luvulta, mutta se pitää tietysti suhteuttaa kuljetettujen lähetysten kokonaismäärään: 1000 miljoonaa osoitteellista kirjettä ja 27 miljoonaa pakettia vuodessa. En tiedä mistä lähteestä tuo kadonneitten lukumäärä on otettu, mutta minusta tuntuu, että siinä on mukana myös Suomesta ulkomaille lähetetyt lähetykset. Joita asiakasreklamaatiosta ottamani pienen otannan perusteella on aika paljon. Ja silloin Suomen Posti on vain yksi mahdollinen 'hukkaaja' kuljetusketjussa.
Niin kuin keskustelussa on tuotu esille, todellinen kadonneiden lähetysten määrä on paljon suurempi kuin tuo 10000. Ulkopuolelle jäävät sellaiset lähetykset joita kukaan ei osaa edes kaivata. Todennäköisesti lähes kaikki näistä näistä ovat virheellisen tai puutteellisen osoitteen vuoksi jääneet perillesaamattomiksi ja sittemmin hävitetty/huutokaupattu tai palautettu lähettäjälle.
Loppujen lopuksi hyvin harva postilähetys Suomessa *todella* katoaa. Silloin tällöin tapahtuu kirjelaatikoiden sisältöjen polttamista, postirekkojen palamisia ja lajittelu- tai jakeluhenkilökunnan toimesta tapahtuvia postilähetysten tuhoamista/varastamista. Mutta hyvin harvoin kuitenkin. Suurempi ongelma onkin se, että lähetys jaellaan väärään osoitteeseen. Ja tuon osoitteen asukkaasta sitten riippuu, ilmestyykö lähetys enää takaisin 'ihmisten ilmoille'. Suomalaiset ovat kyllä tässäkin suhteessa melko rehellistä väkeä.
Tässä alla vielä liitteenä ote Postin osoitteenmuutos- ja edelleenlähettämispalveluja koskevista toimitusehdoista:

73 de PUL

2. Jakelu oikeaan osoitteeseen

2.1. Postin tehtävänä on toimittaa lähetys siihen merkittyyn osoitteeseen tai voimassaolevan osoitteenmuutos- ja edelleenlähettämispalveluita koskevan sopimuksen ehtojen mukaisesti.

Postipalvelulaissa säädetty maksuton jakelupalvelu (perusjakelu) suoritetaan kerrallaan yhteen osoitteeseen, joka on postinsaajan vakituinen osoite.

2.2. Lähetystä ei kuitenkaan jaeta vastaanottajalle, jos siihen merkittyjen nimi- ja osoitetietojen puutteellisuuden, virheellisyyden, ristiriitaisuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi on ilmeistä, että lähetys joutuisi väärälle vastaanottajalle. Lähetystä ei myöskään jaeta, mikäli osoitemerkintä on muodollisesti oikein, mutta vastaanottajan todellisen osoitteen suhteen väärä, ja on ilmeistä että lähetys joutuisi väärälle vastaanottajalle.

2.3. Posti käsittelee lähetykset, joita ei kohdassa 2.2. mainittujen syiden vuoksi voida jakaa, postitoimintaa koskevan lainsäädännön ja Postin yleisten toimitusehtojen mukaisesti. Näitä lähetyksiä käsitellään perillesaamattomana.

Perillesaamaton lähetys, jota ei Postin selvityksistä huolimatta ole voitu toimittaa oikealle vastaanottajalle, palautetaan lähtökohtaisesti lähettäjälle. Postilla on kuitenkin oikeus hävittää

    * Tavalliset avoimet kirjeet ja kortit, joista lähettäjän tai vastaanottajan osoitetiedot eivät selviä
    * Lähetykset, joiden hävittämiseen lähettäjä on antanut luvan
    * Lähetykset, joiden sisältö on pilaantunut
    * Suoramainontakirjeet ja muut vastaavat painotuotteet ja ketjukirjeet sekä lehdet, jollei lähettäjän ja Postin välillä ole muuta sovittu.

Muut perillesaamattomiksi jääneet suljetut lähetykset, joita ei voi toimittaa vastaanottajalle tai palauttaa lähettäjälle, toimitetaan välittömästi Viestintäviraston käsiteltäväksi.