FIN-48231 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209

>>> pstenman@xxxxxxxx 05/24/05 11:19  >>>
Onnittelut Jarille & Co. ODXK:n nettisivujen johdosta.  Erittäin siistin
näköistä eikä tarvita mitää muskelikonetta päästääkseen asian ytimelle.
Hienoa!  NA-rankki pyörii nytkin jo ruotsalaisen Lasse Hedmarkin voimin,
kyllä ehdotuksesi varmasti toimii käytännössäkin.

POS

----------
Lähettäjä: Jari Vanhatalo <jari.vanhatalo@xxxxxxxxxxxxxxx>
Vastaanottaja: dx@xxxxxxxxxxxxx
Aihe: [DX] Suomi QSL
Päivä: 24. toukokuuta 2005 17:33

Kiitokset ensinnäkin RKO:lle tästä keskustelupalstasta ja sen ylläpidosta.
Olen seurannut palstan tapahtumia sen jälkeen kun hankin kotiini
laajakaistayhteyden helmikuussa 2005 ja olen laittanut myös ODXK:n
nettisivuilta http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/
<http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/> linkin tälle palstalle.  Olen
todennut monen muun palstaa lukevan tavoin parhaimmaksi käydä www-sivuilta
lukemassa jutut sen sijaan, että ottaisin viestit vastaan omaan rajalliseen
sähköpostiini.

Palstalla on kirjoiteltu monista mielenkiintoisista aiheista ja äänestetty.
 Palstan jakoa koskevaan äänestykseen osallistuin ja vastasin EI.
Nimittäin www-sivujen selailun kautta voi valita mitkä jutut lukee -
yleensä luen mielenkiinnosta kaikki.  Suomalaisten asemien pistelaskentaan
sen sijaan minulla ei ole kantaa.  Lapset ovat opettaneet sellaisen lauseen
kuin "IHAN SAMA".  SDXL:n jäsenenä olen ollut vuodesta 1974 ja olen
kaikkina inaktiivisinakin vuosina maksanut jäsenmaksun ja näin kannattanut
valtakunnallisen kattojärjestön toimintaa.  Vaikka SDXL:n toiminta ei
suoranaisesti vaikuta dx-harrasteeseeni eikä näin nettiaikana olisi edes
välttämätöntä kuulua mihinkään liittoon niin olen kuitenkin halunnut tukea
vähäisellä euromäärällä yleensäkin dx-toimintaa Suomessa.  Liitossa ja
dx-järjestöissä sekä Radiomaailman toimituskunnassa toimiminen sekä muihin
aktiviteetteihin osallistuminen on vapaaehtoista ja aikaavievää työtä eli
hatun nosto kaikille niille, jotka sitä työtä tekevät.

Mutta tekisin yhden ehdotuksen koskien tätä Suomi QSL asiaa.  Nyt kun
tietoyhteiskunta saavuttaa pikkuhiljaa suuren osan suomalaisista ja varmaan
lähes kaikki dx-kuuntelua harrastavat niin osa toiminnasta voitaisiin
siirtää nettiin.  Nyt kun keskustellaan Suomi QSL:istä niin mieleeni tuli
ensimmäisenä nettikokeiluna ko. Suomi QSL-palsta, jonka sivut voisi joku
asiaa aktiivisesti ajava melko vaivattomasti pyöräyttää omalle
nettisivulleen - esim. köpö pikakyhäelmäni 5 minuutissa
http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/Suomiqsl.htm
<http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/Suomiqsl.htm>  - Sivut voisivat
olla ensimmäinen (toteutuksesta riippuen) reaaliaikainen QSL-palsta!!

Periaatteessa sivujen ylläpito olisi helppoa eli ylläpitäjän tehtävänä
olisi vain ylläpitää pistejärjestystä.  Henkilön nimeä klikkaamalla
avautuisi toinen sivu, joka olisi suoraan avustajan nettisivu (=tästä
reaaliaikaisuus) tai sitten avustajan sähköpostitiedostona lähettämä
asemalista (=tästä viive), jonka ylläpitäjä on vain tallentanut sivuilleen.
 Näin Suomi QSL:t tulisi rekisteröityä, jokainen joka haluaa voisi
osallistua palstan avustamiseen/kisaan ja palstan toimittaminen olisi
vaivatonta.  Ehkä tätä kautta tulisi tilastollista faktaakin siitä kuinka
paljon Suomi QSL-kuuntelua loppujen lopuksi harrastetaan
pistekeruumielessä.

Eikä tässä vielä kaikki - jos homma toimisi hyvin niin kaikki qsl-palstat
voitaisiin siirtää nettiin ja näin Radiomaailma lehdestä vapauttaa tilaa
muille asioille.  Ehkä tietotekniikkaa hyödyntämällä saataisiin myös
palstoille toimittajia.  Itselläni on jo SDXL-rankin pisteasemat netissä
http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/jvaqsl.htm
<http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/jvaqsl.htm> - sen sijaan itse
qsl:t taitavat jäädä skannaamatta verkkoon!

JVA