----------
Lähettäjä: Jari Vanhatalo <jari.vanhatalo@xxxxxxxxxxxxxxx>
Vastaanottaja: dx@xxxxxxxxxxxxx
Aihe: [DX] Suomi QSL
Päivä: 24. toukokuuta 2005 17:33

Kiitokset ensinnäkin RKO:lle tästä keskustelupalstasta ja sen ylläpidosta.  Olen seurannut palstan tapahtumia sen jälkeen kun hankin kotiini laajakaistayhteyden helmikuussa 2005 ja olen laittanut myös ODXK:n nettisivuilta http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/ <http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/> linkin tälle palstalle.  Olen todennut monen muun palstaa lukevan tavoin parhaimmaksi käydä www-sivuilta lukemassa jutut sen sijaan, että ottaisin viestit vastaan omaan rajalliseen sähköpostiini.

Palstalla on kirjoiteltu monista mielenkiintoisista aiheista ja äänestetty.  Palstan jakoa koskevaan äänestykseen osallistuin ja vastasin EI.  Nimittäin www-sivujen selailun kautta voi valita mitkä jutut lukee - yleensä luen mielenkiinnosta kaikki.  Suomalaisten asemien pistelaskentaan sen sijaan minulla ei ole kantaa.  Lapset ovat opettaneet sellaisen lauseen kuin "IHAN SAMA".  SDXL:n jäsenenä olen ollut vuodesta 1974 ja olen kaikkina inaktiivisinakin vuosina maksanut jäsenmaksun ja näin kannattanut valtakunnallisen kattojärjestön toimintaa.  Vaikka SDXL:n toiminta ei suoranaisesti vaikuta dx-harrasteeseeni eikä näin nettiaikana olisi edes välttämätöntä kuulua mihinkään liittoon niin olen kuitenkin halunnut tukea vähäisellä euromäärällä yleensäkin dx-toimintaa Suomessa.  Liitossa ja dx-järjestöissä sekä Radiomaailman toimituskunnassa toimiminen sekä muihin aktiviteetteihin osallistuminen on vapaaehtoista ja aikaavievää työtä eli hatun nosto kaikille niille, jotka sitä työtä tekevät.

Mutta tekisin yhden ehdotuksen koskien tätä Suomi QSL asiaa.  Nyt kun tietoyhteiskunta saavuttaa pikkuhiljaa suuren osan suomalaisista ja varmaan lähes kaikki dx-kuuntelua harrastavat niin osa toiminnasta voitaisiin siirtää nettiin.  Nyt kun keskustellaan Suomi QSL:istä niin mieleeni tuli ensimmäisenä nettikokeiluna ko. Suomi QSL-palsta, jonka sivut voisi joku asiaa aktiivisesti ajava melko vaivattomasti pyöräyttää omalle nettisivulleen - esim. köpö pikakyhäelmäni 5 minuutissa http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/Suomiqsl.htm <http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/Suomiqsl.htm>  - Sivut voisivat olla ensimmäinen (toteutuksesta riippuen) reaaliaikainen QSL-palsta!!

Periaatteessa sivujen ylläpito olisi helppoa eli ylläpitäjän tehtävänä olisi vain ylläpitää pistejärjestystä.  Henkilön nimeä klikkaamalla avautuisi toinen sivu, joka olisi suoraan avustajan nettisivu (=tästä reaaliaikaisuus) tai sitten avustajan sähköpostitiedostona lähettämä asemalista (=tästä viive), jonka ylläpitäjä on vain tallentanut sivuilleen.  Näin Suomi QSL:t tulisi rekisteröityä, jokainen joka haluaa voisi osallistua palstan avustamiseen/kisaan ja palstan toimittaminen olisi vaivatonta.  Ehkä tätä kautta tulisi tilastollista faktaakin siitä kuinka paljon Suomi QSL-kuuntelua loppujen lopuksi harrastetaan pistekeruumielessä.

Eikä tässä vielä kaikki - jos homma toimisi hyvin niin kaikki qsl-palstat voitaisiin siirtää nettiin ja näin Radiomaailma lehdestä vapauttaa tilaa muille asioille.  Ehkä tietotekniikkaa hyödyntämällä saataisiin myös palstoille toimittajia.  Itselläni on jo SDXL-rankin pisteasemat netissä http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/jvaqsl.htm <http://kotisivu.dnainternet.net/mnbvc432/jvaqsl.htm> - sen sijaan itse qsl:t taitavat jäädä skannaamatta verkkoon!

JVA