[DX] Baluneista

Täällä kirjoiteltiin:
Message: 7
Date: Tue, 24 May 2005 15:01:57 +0300
From: alapiha@xxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Re: [DX] Baluneista
To: Suomalaisten DX-lista <dx@xxxxxxxxxxxxx>,	Ilkka
	<ilkka.rainio@xxxxxxxxxxxxxxx>
Cc: dx@xxxxxxxxxxxxx

Quoting Ilkka <ilkka.rainio@xxxxxxxxxxxxxxx>:

> Onko kellään kokemusta rakentaa balunia Philipsin violetille toroidille,
> olen käyttänyt 10kierrosta antennin puolella ja 30 kierrosta syöttöjohdon
> puolella. Tuntuuu siltä että MW  puolelle käämitys on ok, mutta SW puoli on
> vähemmän vireessä. Kokemuksia kellään?

Onkos tuo nyt ihan oikein? Yleensä lanka-antennit ovat
suuri-impedanssisia (satoja ohmeja) ja koaksiaalikaapeli
matalaimpedanssinen (50 tai 75 ohmia). Tuo sinun muuntaja
muuntaa juuri toisin päin. Pitäisi tuon toimia useiden
kymmenien megahertsien tajuuksilla. (4C65) Violetti:

Olen myös siinä käsityksessä, että Philipsin violetti on kokolailla kelvoton materiaali suht pienillä taajuuksilla. Amatööreille sillä alkaa olla käyttöä sikäläisillä yläbandeilla.
Mene www.dxing.info ja siellä osasto Equipment. SIvulta löytyy mukava John Bryantin dokumentti aiheesta antennin sovitusmuuntajat.... tarkkaan ottaenhan pitkälankojen kanssa tehdään un-un -muuntajia eikä niinkään bal-un vehkeitä, jotka ovat käytettyä kamaa dipolien kanssa.
Tuolla on myös opastus kierrosmääriin, eli alkuperäinen impedanssisovituksesi on varmasti nurin niskoin.
Matalilla (esim. MW) taajuuksilla käytettyjä Amidonin ferriittejä saa sitten ostettua vaikkapa www.srat.fi :stä, tosin moninkertaiseen hintaan jenkkilään verrattuna.
Ja eikun käämimään..... kyllä tällä systeemillä tuntipalkoille pääsee.

Jyri