Re: [DX] Alandia - Finland ynnä muuta

> Ahvenanmaan kysymys on ulkomailla edennyt niin pitkälle että siellä on jo
> alettu
> keskustella nimestä ja paikka maalistassa, onko se Alandia ja
> ensimmäisten
> joukossa, Finland(Alandia) tai Åland ja viimeisten joukossa. Ainakin
> kannattaa
> olla tietoinen tästä, että löytää asematiedot kansainvälisistä
> uutispalstoilta
> tulevaisuudessa :O)

Laitan tähän kommenttiin auksi sen, että maalaskentaa ja asemalaskentaa ei
ole syytä sotkea (eikä POS sitä tässä toki tehnytkään). Maalaskenta-
asioista päättää Suomen DX-Liiton piirissä maaluettelotoimikunta (MLT, pj.
Esa Hänninen), asemalaskennasta taas asemalaskentatoimikunta (ALT, pj.
Antti Aaltonen).

MLT ei laske Ahvenanmaata omaksi radiomaaksi, perustelut on EJH esittänyt
viime syksynä Radiomaailmassa.

ALT:n periaatteen mukaan liiton pistelaskennassa saa Suomesta maksimissaan
vain 2 asemapistettä, kuten ANAn kirjoituksesta kävi ilmi. Tämä pohjautuu
liiton käyttämään dx-kuuntelun määritelmään, jota kuitenkin minusta on
turha kutsua "tiukaksi" tai "viralliseksi".

Ylipäätään asioita ei mielestäni pidä tulkita niin jyrkästi ja
mustavalkoisesti kuin eräät kirjoittajat ovat tehneet. Aivan yhtä hyvin
voidaan antaa Suomesta maapiste tai olla antamatta. Ja aivan hyvin voidaan
muuttaa suomalaisten asemien pistelaskua tai olla muuttamatta. Yleensäkin
asioissa on monta perusteltua tapaa, ja oman mielipiteen nostaminen
jyrkästi ainoaksi oikeaksi lähinnä vain sahaa omaa uskottavuutta. Minäkin
olen joissain asioissa eri mieltä ALT:n kanssa, mutta hyväksyn silti sen
päätökset. Keskustelua asioista tulee jatkaa, mutta suosittelen, että
pysytään dx-asioissa ja asialinjalla ja pyritään pitämään abstraktiotaso
suhteellisen alhaisena.

Sanottakoon vielä, että fraseologian käyttö (esimerkkeinä vaikkapa
keskustelussa vilahtaneet sanat salaliitto, paniikkipäätös, ryppyotsaisuus,
neuvostoaika, diktatuuri) on tehokas tapa alentaa kirjoittajan omaa
uskottavuutta. Ja vielä paremmin se hoituu v-tyylin käytöllä.

Hallituksen jäsenenä totean, että haukkuja tässä on tottunut vuosien
varrella saamaan. Jos hallitus ei reagoi heti johonkin asiaan, valitetaan.
Jos hallitus taas reagoi nopeasti, valitetaan hätiköinnistä. Jos hallitus
ilmoittaa miettivänsä kantaansa, valitetaan viivyttelystä, taustapelistä
tms. Mutta koetamme kestää. Tavoitteena on edelleenkin dx-harrasteen ja
järjestömme toiminnan edistäminen.

73

RV
--