[DX] Re: Vuoden asema

> "Keskustelu asiasta saa toki mielellään jatkua, mutta tiedoksi, että
> liittohallitus valmistelee asiasta tiedotetta, joka saataneen listalle
> tiistai-iltana tai keskiviikkona.
>
> 73 RV"
>

> On ikävää, jos ylhäältä päin ruvetaan nyt jälkikäteen säätelemään jo
> liiton taholta postituslistalla käynnistynyttä äänestämistä ja
> äänestysoikeutta. Sellaisesta syntyy vain uskottavuusongelma.
> Pelisäännöt pitää olla selvät siinä vaiheessa, kun äänestys
> käynnistetään ! Toivon, että järki voittaa eikä ryhdytä holhoamaan
> mielipiteitä ylhäältäpäin.

Äänioikeutettujen määrän laajentaminen on tietenkin demokraattisesti
kannatettavaa, koska se lisää äänestyksen vaikuttavuutta sekä lisää
toivottavasti myös Radiomaailman kiinnostavuutta.

> Ensi kerralla kannattaisi myös tarkemmin miettiä etukäteen äänestämisen
> pelisääntöjä. Esimerkiksi vuoden 2005 asema voitaisiin valita niin, että
> Radiomaailmassa ilmotettaisiin kaikille SDXL:n jäsenille kilpailusta.
> Jokainen SDXL:n jäsen voisi sitten halutessaan äänestää haluamaansa
> asemaa.

Jos SDXL on maan ainut virallisluontoinen korporaatio ja Radiomaailma on
sen pää-äänenkannattaja niin varmaan kannattaisi ennen sääntöjen lukkoon
lyömistä jollain forumilla valmistella säännöt, mihin voisi ottaa kantaa
ja mistä voisi äänestää.

Tässä mielessä voitaisiin jotenkin pyrkiä määrittelemään, mihin
toivottavasti yhteiseen päämäärään radioaseman äänestelyllä pyritään.
Radioasemiahan on epäkorrekteista korrekteihin ja jopa virallisiin
valtioiden lippulaivoihin. Vastakkainhan ovat yleensä "siisti ja korrekti
sekä täydellinen hallitusten Kaunis maailma" ja toisaalta "likainen ja
epäkorrekti sekä vajavainen Vapaa maailma"

> Ehdottaisin, että esim. jäsenmaksun yhteydessä edellisvuoden lopussa
> jokainen voisi kirjoittaa pankkiotteeseen aseman nimen. Tai sitten
> SDXL:n jäsenet voisivat äänestää seuraavan vuoden alussa emaililla tai
> vaikkapa postikortilla. Silloin äänestäminen ei jäisi pienen piirin
> äänestämiseksi, jos sellaista nyt pelätään.

Mikä olisi toiminnallisesti paras vuodenaika suorittaa äänestys? Onko se
ajanjakso 1.1.-31.12. vai kävisikö esimerkiksi 1.3.-28/29.2.? Jos juttu
painettaisiin Radiomaailmaan maalis-huhtikuussa, voisi se innostaa
touko-elokuussa uusien radioasemien etsintään kesälaitumella.

> Mutta muutoin olen sitä mieltä, että jokaisella SDXL:n jäsenmaksun
> (kuitenkin aika suuri sellainen) tulee olla yksi ääni, jonka saa käyttää
> miten itse parhaaksi näkee. Ennakkosensuuri ei mielestäni kuulu
> 2000-luvulle.

En kannata hallinnollista direktiivien asettamista ehdokasasettelulle,
mutta silti jotain keskustelua siitä, millaisten terroristien tai
vastaavasti valtioterroristien asemien kannattaminen ei kuulu poliittiseen
korrektiuteen.

Suomessahan tuota rajankäyntiä on käyty webbisivujen kohdalla mm.
http://www.kavkazcenter.com/eng/ :n kohdalla, koska venäläinen katsoo, ei
tuota maltillisempaa, vaan venäjänkielistä versiota
http://www.kavkazcenter.com/russ/ , missä ensimmäinen uutinen on
В Чечне
убито и
ранено 16
русских
оккупантов eli
että Tshetseniassa on tapettu tai haavoitettu 16 venäläistä miehittäjää,
ei tosiaankaan Kutayev and Berezovsky turned out to be more far-sighted
tai
Russian invaders suffer serious casualties in Chechnya .

Tietenkin kohderyhmät ovat erilaiset ja eri kohderyhmät vakuuttuvat
erilaisesta kielenkäytöstä. Läntisessä sisällössä kielenkäyttö on
maltillisempaa, koska venäjänkielisen tekstin kääntäminen pelottaisi
länsimaista lukijaa ja saisi vapaustaistelijat tuntumaan terroristeilta.

Toisaalta ellei sivujen venäläinen versio olisi niin verinen, ei se
pakottaisi venäläistä lukijaa ajattelemaan ja pelkäämään kansalaisena,
isänä tai äitinä tai asevelvollisena.

---

Tietenkin sananvapauden ja hengenvapauden kuin myös muiden ihmisoikeuksien
nimissä normaali liberaaliin elämään kuuluva kriminalismi
normaalipiratointi- ja clandestine tulkoon kysymykseen, jotta radion
maailma säilyisi vapaana.

> DX-kansa päättää, ja sitten pulinat pois !

Oikea periaate! Pitäisi kuitenkin luoda jokin reilu menettelytapa, missä
mediakiinnostavuus olisi muuten tapahtumaköyhänä aikana maksimissaan.

73s OJP