[DX] Re: Tilastoja

Lainaus Risto Kotalampi <risto@xxxxxxxxxxxxx>:

> Mauno Ritola wrote:
>
> Entä Liiton kanta nyt, kun massasyöttö Online-lokiin on mahdollista?
> Voitaisiinko uuden kauden alussa eli touko- tai kesäkuun lehdessä julkaista
> pyyntö lokipalstojen alussa (ja tällä listalla), että lokaukset, joita ei
> ole syötetty Online-lokiin, voitaisiin lähettää tiedoksi myös tilastoijalle
> suoraan? Sinänsä sama kuka ne lähettää ja missä muodossa, koska LEM-lokien
> jälkeen todennäköisesti alkaa olla kysymys marginaalisesta määrästä
> lokauksia. Sen jälkeen tilaston voisi muokata Online-lokin raakadatasta
> lisäämällä siihen nämä puuttuvat.

> [...]
Tietääkseni Liiton kanta asiaan ei ole mitenkään muuttunut. Liitto tukee ja
suosittelee online lokin käyttöä (tästähän on mm. säännöllinen
suositusilmoitus Radiomaailma -lehdessä) ja Maunon mainitsema pyyntö
tottakai laitetaan lehteen. Ja vielä parempi tietysti olisi, että lokaajat
laittaisivat tiedot suoraan online lokiin joko "suoraan" tai massasyötön
kautta. Näin saataisiin kaikki tiedot tilastoihin mukaan. Tuo viimevuotinen
ehdotus, johon RKO viittaa, oli sellainen, että RKO kokoaa avustajajoukon,
joka sitten tallentaa "väärämuotoiset" lokaukset online lokiin, mutta tuota
avustajajoukkoa hän ei tietääkseni koskaan kasannut. Online lokin
massasyöttösysteemi on uudempi asia, ja toivottavasti hoitaa tuon homman
kätevästi ja mahdollisimman vähällä käsityöllä.

Jos nyt joku ei syystä tai toisesta voi online lokia käyttää, niin
toivottavasti hän tosiaan muistaa tilastoijaa ja/tai RKO:ta lähettämällä
lokaukset sähköpostina ja mielellään sellaisessa muodossa, jotta
massatallennus onnistuu. Online lokin massatallennusohjetta en ole nähnyt,
mutta siteeraan alle pari noin kuukauden vanhaa RKO:n viestiä, joissa
asiasta kerrotaan.

73

Risto (RV)

-------------------------------

Hei,

Kaikille tiedoksi, että LEM204:n lokit on lisätty Online Log
tietokantaan. Asian tekee merkittäväksi se, että tämä on ensimmäinen
kerta, kun lokit on lisätty tietokantaan tekstitiedostosta uudella
automaattisella konversio-ohjelmalla (eli ei webin kautta).

Kiitoksia JPI:lle lokin lähettämisestä. Muutkin ovat erittäin
tervetulleita lähettämään näitä (pedition)lokeja, jotta voin tehdä
konversio-ohjelmasta vieläkin paremman ja ehkä jossain vaiheessa jopa
automatisoimaan syötön sähköpostin kautta.

Tiedoston ja lokausten formaatista:
- Minimivaatimus jokaiselle lokaukselle: taajuus, päivämäärä, UTC, maa,
asema, nimimerkki. Eli esim. "tilastoihin" osuus ilman päivämääriä ja
aikoja on hyödytöntä tietoa
- Online Log edellyttää, että maiden nimet on mukana. Useinhan se on
erittäin selkeästi pääteltävissä aseman nimestä, mutta ainakaan
toistaiseksi ohjelma ei osaa tunnistaa maata aseman mukaan ja en
viitsisi itse niitä käsin penkoa. Ehkä jossain vaiheessa tämän voi
automatisoida, mutta en ole vielä niin pitkällä.
- Aseman ja lokilässyn väliin mielellään piste. Tämä helpottaa ohjelmaa
erottamaan aseman nimen ja lässny, mitkä menevät tietokannassa eri kenttään.

Lisää formaattirajoituksia tullee kunhan saan enemmän lokauksia
tutkailtavaksi. Edellä mainitut huomiot ovat ainoastaan JPI:lta saadun
LEM204 lokin pohjalta. Yritän kuitenkin tehdä tästä mahdollisimman
yksinkertaisen ja kaikenlaisia formaatteja automaattisesti ymmärtäviä.

Risto

Hei,

Kiitokset TAT:ille: UKI74 lokit on nyt Online Logissa. Lisää lokauksia
odotellaan (joko suoraan webin kautta tai tiedostoina allekirjoittaneelle).

Yksi lisähuomio: peditioneilla on joskus tapana mainita päivämäärinä
"usein", mikä ei toimi hyvin Online Login kanssa (ainakaan
toistaiseksi). Tälläinen määritelmä on liiaan subjektiivinen ja sotii
OL:n periaatteita vastaan. OL:ssa jokainen lokaus tulisi olla
erillisenä, ja jos tällaista yhdistelyä tapahtuu, se voidaan tehdä
myöhemmin, mutta tietokannassa jokainen kuulumiskerta tulisi olla
erikseen. Jos useata erillistä lokausta ei haluta tehdä, asian ajaa myös
mainitsemalla asiasta lässyissä.

Sama homma on myös kuulumisajan (UTC) kanssa, missä joskus ilmoitetaan
"aamu", "ilta", jne. Niissä ongelma ei kuitenkaan ole niin vakava kuin
päivämäärien kanssa.

73!

Risto