[DX] Re: Tilastoja

    OK, itse asiassa ensimmäisellä kerralla tarkistuskierros olikin ennen
julkaisua, mutta palaute oli niin niukkaa, että luovuin siitä. Korjaukset
sinänsä ovat tervetulleita, koska virheetöntä kuuntelutilastosta ei kerralla
saa mitenkään! Onneksi niitä nyt pystyy korjaamaan jälkikäteen helposti
toisin kuin painettuun
versioon. Samoin vanhoja tilastoja on tietysti täydennetty koko ajan, kun
niiltä vuosilta lokauksia ilmaantuu.
    Toistettakoon aikaisempi ilmoitus, että tämän kauden tilastoijan paikka
on vapaana, jos joku muu tekijä löytyy. Excel-pohja sisältäen viime kaudella
kuullut asemat on valmiina.
    Olen aivan samaa mieltä EJH.n kanssa, että plussat ym. kuuluu lokaajan
itse tarkistaa. Itse asiassa tilaston tekijällä ei pitäisi olla tarvetta
puuttua mitenkään lokauksiin sinänsä, vaan vain tilastoida. On todettava,
että yllättävän paljon lokeissa esiintyy vanhoja (kuunteluhetetkellä!)
kutsuja,
vääriä sijainteja, kaiken maailman kirjoitusvirheitä etc. Ja tämä ei
valitettavasti korreloi
mitenkään suoraan kuuntelukokemuksen tai oletettavan asiantuntemuksen
kanssa. Eli lokauksien oikeellisuuden voisi tarkistaa jo lokausvaiheessa!
    Entä Liiton kanta nyt, kun massasyöttö Online-lokiin on mahdollista?
Voitaisiinko uuden kauden alussa eli touko- tai kesäkuun lehdessä julkaista
pyyntö lokipalstojen alussa (ja tällä listalla), että lokaukset, joita ei
ole syötetty Online-lokiin, voitaisiin lähettää tiedoksi myös tilastoijalle
suoraan? Sinänsä sama kuka ne lähettää ja missä muodossa, koska LEM-lokien
jälkeen todennäköisesti alkaa olla kysymys marginaalisesta määrästä
lokauksia. Sen jälkeen tilaston voisi muokata Online-lokin raakadatasta
lisäämällä siihen nämä puuttuvat.
    Onko FSDSF:n puolella ollut mitään keskustelua Online-lokin käytöstä?

73, MR