[DX] Re: Tulokulmat ja Miniprop

Quoting Arto Harjula <arto.harjula@xxxxxxxxxxx>:

> 1000 km etäisyys eli 500 km etäisyys heijastuspisteeseen vastaisi n.
> 20km korkeutta nollakulmalla. Normaali E-kerroksen korkeuksilla kulma
> olisi n. atan((h-20km)/500km) eli 8-12 astetta.

Oman empiiriset havaintoni etelän suunnassa olevan rinteen vaikutuksesta
Es-keleillä tuntuisivat kyllä tukevan noita hiukan matalampia tulokulmia.
Esimerkiksi viime kesän Pohjois-Afrikka -keleillä rinne tuntui blokkaavan
signaaleja päätellen siitä mitä muut lähiseudun kuuntelijat samaan aikaan
kuulivat. Vaikuttaisi siis että tulokulmat Pohjois-Afrikasta olivat varsin
pieniä. Tuplahyppyyn en noilla keleillä usko ja suhtaudun muutenkin ns.
vanhan teorian mukaisiin pilvi-maa-pilvi -tuplahyppyihin hiukan skeptisesti.

Sen sijaan ns. normaalipituisiin Es-signaaleihin Italian tai Balkanin
suunnalta rinne ei tunnu paljoa vaikuttavan, mikä tukisi sitä havaintoa että
noilta etäisyyksiltä Es-signaalien tulokulmat ovat suurempia.

Samantapaisia havaintoja minulla on myös tropokeleiltä. Esimerkiksi marraskuun
alun supertropoilla puolalaisia tuntui kuuluvan kerrostalon parvekkeella
olevalla 4-el yagilla paremmin kuin 8-el yagilla 5 metrin mastossa QTH:ssa,
jossa etelän suunnassa on rinne.

Ja mitä polarisaatioon tulee niin olen Jorman kanssa samaa mieltä siitä että
useimmiten H-pol yagi wörkkii Es-keleillä paremmin. Olen kuitenkin huomannut
tähän yhden poikkeuksen. Nimittäin usein itäänpäin Venäjälle vetävillä
keleillä V-pol yagi tuntuu toimivan paremmin. Mitään järkevää selitystä tähän
en ole keksinyt. Kun kelit sitten siirtyvät etelämpään esim. Ukrainaan niin
H-pol yagi alkaa jälleen pelittää paremmin.

Jouni