Re: [DX] EWE vaiko Super Kaz

On 28 Oct 2004 at 13:03, Mauno Ritola wrote:

> Ja jos tilasta on puutetta, kannattaa kokeilla JUSsin kehittämää
> half-KAZia. Neil Kazaross mallinsi sen pyynnöstäni Eznecissä ja
> totesi, että F/B-suhde tosiaan on lähes sama kuin normaali-KAZilla
> (VHI, pääsetkö samaan tulokseen?).

Tervehdys,

ensinnäkin, tämä half-kaz ei ole JUSsin kehittämä, kokeilin sitä
syksyllä 2002 ja esitin asian RM3/2003 lehdessä. Viimeksi Lepaan
kesiksessä asia oli esillä. Mutta ei tämä ole täysin minunkaan ideani,
takakeiloja joissa pystysuora, antennin huipusta alas tuleva
heijastusosa on maadoitettu, ovat käyttäneet muutamat kuuntelijat,
mm. JSN ja edesmennyt Ari Karikko, half-kazissa maa on vain
korvattu maatasolangalla.

Nyt, kun asiasta on tullut ajankohtainen, kannattaisi kiinnostuneiden
hankkia RM 4/2003 tai siinä oleva artikkeli itselleen, vaiheistuksesta
kertova juttu löytyy RM 8 tai 9/2001 lehdestä. Takakeiloista on
artikkeli vuodelta 1990 (muistaakseni). Näistä voisi vaikkapa SDXL:n
puolesta koota kiinnostuneille oman paketin.

Mutta sitten se seuraava askel, vaiheistus ja kazien suunnat. Kuten
tunnettua, kazilla on laaja suuntakuvio ja hyvä f/b-suhde. Looginen ja
helppo päätelmä on, että antenni pitää suunnata pois Lähi-Idästä ja
Euroopasta. Käyttökelpoiset suunnat ovat n. 310-80 astetta,
optimaaliset 320-60 astetta. Tuolle välille kolme kazia, 310-320, 0-20
ja 60-80 astetta aukaisevat pohjoisen suunnan lähes täydellisesti.
Olen tänä syksynä kuullut kolme NHK-2 asemaa (JOLC, JOFB via
Kure ja JOTC) 1521:lla niiden aloitusidein 20.30 UTC, viimeisin
eiliseltä illalta, eli JOTC Aomori. Ilman kahden kazin, 320 ja 75 astetta
vaiheistusta, en olisi voinut näitä asemia kuulla.

MKA

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY
Takumäentie 2,