[DX] Re: Ruutujen workkiminen

> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - -
> Mielenkiintoinen ajatus! Tuota VHF/UHF-amatöörien käyttämän "ruudutuksen"
> soveltamista FM-kuunteluun olen minäkin joskus pohtinut.
> "Wörkittyjä" ruutujahan voisi laskea myös kelikausikohtaisesti.
> Mites tuo ruudujen wörkkiminen ja pistelasku amatööreillä tarkemmin pelaa?
>
> Jouni

Tuo ruutujen workkiminen on tavallaan irti maiden workkimisesta.
Esimerkiksi "suuressa ruutukilpailussa" otetaan yhteyksiä kotimaan
kaikkiin mahdollisiin lokaattoriruutuihin eri bandeilla ja lähetelajeilla.
Kaikista saa mahdollisesti pisteitä sitten eri tavalla.
En harrasta tällaista pisteiden keruuta itse, laitan mahdollisesti
ruksin tavoitetun ruudun päälle kotona.

Mutta: (FM-) Kuuntelussa voisi luopua kokonaan maapisteistä (!)
ja aloittaa ruutujen kuuntelun. Joka ruudusta saisi yhden pisteen ja
jokaisesta ruudun asemasta asemapisteen. Oman QTH:n ruudusta
ei saa tai saa vain asemapisteen. Internetissä on lukuisia ilmaisohjelmia,
joilla pystyy laskemaan ruutujen väliset matkat (isoympyräkaarta
pitkin). Netistä löytyy myös ohjelmia, jotka piirtävät kartalle nuo
lokaattoriruudut. Yksi vaihtoehtohan voisi pistelaskussa olla
vaikkapa "kilometrikertoimet" tms.... (ei kai sentään lyhyillä
alloilla!).

Pitääkö sitten lähteä (FM) kuuntelussa erilaisiin keli/pistetaulukoihin,
onkin sitten toinen juttu:
sama asema  ensin tropolla + sitten auroralla + ruutu = 3 pistettä ?
Kuka "valvoo", minkälaisilla keleillä asema on kuultu, ja miten?

Näin voi toteutua pistelaskussa tuo "kaukaisten asemain kuuntelu",
tosin peditioneilla pitää muistaa tuo kulloisenkin QTH:n ruutu
jotenkin.

Hamsseillahan tuo ruutujen tavoittelu on johtanut, samoin, kuin
(IOTA) saarien metsästys, eräänlaisiin vasta-asemapeditioneihin,
joissa porukka kasaa rigit autoon ja matkaa täyttämään tyhjiä
kohtia kartalla.

73 de Matti P., MOP / OH1GPU