Re: [DX] Affenanmaa on ulkomaata eli DX-maa

Lainaus Hannu Romppainen <hannu.romppainen@xxxxxxxxxx>:

> Terve !
>
> Kiitos mielenkiintoisista kommenteista, joita sain henkilökohtaiseen
> boxiini Affenanmaasta. Jatkan vielä hitusen samasta asiasta, vaikka
> tiedän että nämä esitykset tyrmätään kuten aina ennenkin. Sen verran
> "kaheli" taidan olla...

En pidä itseäni erityisemmin kahelina, mutta silti olen sitä mieltä, että
kotimaan asemapistelaskennassa tarkistus ja sääntöjen uusiminen voisi olla
paikallaan. ULA -laskentasääntöjen tekeminen on toki hankala homma.

> [...]
> radioamatööritoiminta ja DX-kuuntelu ole aivan yhteismitallisia, kun
> hameilla on muutenkin enemmän noita maita.
>
> DX-puolella Färsaaret on oma maansa, vaikka kuuluu Tanskaan.
> Käsittääkseni Färsaarilla on suunnilleen samansuuntainen itsehallinto
> kuin Ahvenanmaalla Suomessa. Ahvenanmaa on melkein itsenäinen muutenkin:
> oma lippu, omat postimerkki, omat maakuntapäivät, erivapauksia EU:n
> suhteen, kotipaikkaoikeudet vain ahvenanmaalaisilla, ei
> asevelvollisuutta, ruotsi ainoa sallittu kieli jne. jne. Eipä siitä
> Ahvenanmaan itsenäisyydestä paljoa enää puutu !

Ahvenanmaa ja Färsaaret ovat samankaltaisia itsehallintoalueita. Färsaarista
saa DX-maaluettelossa maapisteen, koska sen etäisyys emämaasta ylittää
maaluettelossa määritellyn rajan, jonka perusteella muutkin etäiset alueet
(vaikkapa Huippuvuoret) lasketaan eri DX-maiksi (olikohan se raja 400 km?
Löytynee maaluettelosta). Itsehallinto ei siis tässä ole oleellinen asia.

Radioamatöörien maalaskenta on täysin erilainen; vrt. esim. Märket ja
Ravansaariko se yksi saari Viipurinlahdessa on?

73

RV

--
Risto Vähäkainu