Re: [DX] SDXL tiedottaa

> Samaa mieltä, sanoo (usein) modeemin päässä oleva.
> Ei lokien syöttäminen on-lineen ja lukeminen sieltä ole mitenkään
> hidasta eikä ylivoimaista modeemilla.

Paitsi kun FM-puolella materiaalia kertyy _aika_paljon_, ei oikein
huvittaisi kuluttaa aikaa modeemiyhteydellä vain tietojen
naputteluun; suurimman osan aikaa linja on auki tyhjän panttina,
eikä tietoa siirry. Modeemiyhteydellä maksetaan auki olevasta
linjasta koko ajan erikseen, se ei toimi millään kiinteällä
kuukausimaksulla.
Tuo perustelu ei ole mitenkään kaukaa haettu, OLL:ssä pitäisi olla
ehdottomasti mahdollisuus syöttää useita lokeja kerralla yhtenä
tiedostona.

> Suurempi ongelma mielestäni on sama kuin ennenkin: osa
> kuuntelijoista panttaa kuulemisiaan ja julkaisee ne - eri syistä
> - vasta pitkän ajan kuluttua ja auttamattoman myöhään, jolloin
> lokien informaatioarvo on jo kadonnut.  Osa tekee näin ajan
> puutteen takia, osa haluaa vaikeuttaa muita kuulemasta vaikeita
> asemia, tai mitä lie syitä onkaan.

Itse sain edellisen kauden 2003 FM-lokit valmiiksi kevään kynnyksellä
tänä vuonna. Niissä ei ainakaan ole informaatioarvo yhtään mihinkään
kadonnut, koska ne sain ne valmiiiksi juuri ennen tätä uutta kautta.

RDS hyödyttää FM-dikareita ehkä liiankin paljon, koska sen
perusteella asemia tunnistaa aivan toisessa määrin, kuin ilman sitä.
Käyttämäni automaattinen tietokonepohjainen RDS:n tallennussysteemi
toimii muuten OK, mutta jälkityön määrä on aivan liian suuri;
siitä puuttuu vielä jonkin verran automatiikkaa. Eli RDS-näytetiedostojen
toistamiseen menee normaalinopeudella aivan liian paljon aikaa.
Olen hionut systeemiäni kaiken aikaa parempaan kuntoon, niin
että prosessi nopeutuisi. Nyt on vielä teettänyt turhaa työtä
dynaamisen PS:n, RT:n ja AF:n onkiminen RDS-näytetiedostoista,
mutta jatkossa saan sitäkin helpotettua niin, että nuo
näytetiedostot saa avattua suoraan ilman "soittamista".
Kyse on ollut siis softaongelmista, jos sen niin voi sanoa.

Automaattisen RDS-tallennussysteemini ydin on ollut RDSS0389-softa,
johonka olen tehnyt pari apuohjelmaa. Ensimmäisellä
ohjelmalaajennuksella saan tallentumaan RDS:stä näytetiedoston
aina kun PI-koodi vaihtuu näytöllä. Tätä ominaisuutta ei ole
ohjelmassa alkujaan. Toinen apuohjelmani tekee RDSS0389-softan
omista lokitiedostoista suoraan käyttämäni formaatin mukaista
julkaisukelpoisen lokin pohjaa, se vaatii vain hieman manuaalista
editointia. Tästä on kuitenkin puuttunut vielä nuo dynaaminen PS,
RT ja AF. Tämä toinen apuohjelmani tekee myös ristiviittaustiedoston
Wijantsin PI-listasta, eli minulla on heti kelien jälkeen
generoitunut tiedosto, josta näen suoraan mitä asemia milläkin
PI-koodilla on - ilman, että täytyisi yksi kerrallaan etsiä
tuosta Wijnantsin listasta asemia.

Jos rimaa halutaan laskea, niin toki itsekin saisin eteenpäin
"lokia" nopeammin, mutta se olisi siis editoimatonta automaattista
lokia, jossa esim. PS-koodit ovat monesti puppua, kun vaihtuvan
PS:n takia merkit ovat eri kentistä. Viime vuonna pistin nämä
automaattiset lokit kotisivuilleni. Nyt en ole niin tehnyt, koska
vaikutti siltä, että muilla ei ole tarpeeksi kiinnostusta lukea
näitä raakaversioita. Siispä, teen lokini valmiiksi ennenkuin
niitä kannattaa julkaista.

Ajan puuute on todellakin hyvä peruste sille, miksi lokeja ei saa
valmiksi aiemmin. Ainakin omalla kohdallani.

terveisin

MWE
Turku