[DX] YLE R FINLAND

Tuntuuhan se ikävältä, että YLE R FINLANDia uhkaa lopettaminen. On ollut hienoa kuunnella YLEä ulkomaan matkoilla. Tuntuu surkealta, jos tämä palvelu lopetetaan. Esim. Hurghadassa, Egyptissä 2001 helmikuussa olin aluksi ylpeä kertoessani suomalaisten menestyksestä aamiaispöydässä luujalaisille Siwille ja Lennartille. Kyseesä oli Lahden MM-kisat ja suomalaisten surullisen kuuluisa dopingskandaali. Olin kuullut sekä hyvät, että huonot uutiset YLEn kautta. Tosiasia lienee, että aika harva turisti omaa maailmanradion ja niin ollen kuuntelee YLEä ulkomailla. Tarpeeksi suuri imagon menetys oli lopettaa englanninkieliset lähetykset.

Hyvä pointti on esittää asia tavallisen matkailijan kannalta ja unohtaa DX-kuuntelu. Olen muuten ollut jo pitkään sitä mieltä, että QSL:lien keräilyssä ei ole mieltä, tai ainakin pistelaskun voisi lopettaa. Taitaa olla olla aika suomalainen/skandinaavinen ilmiö tämä kilpailumentaliteetti DX-kuuntelun saralla. No nyt tämä lipsahti vähän aiheen ohi.

Jos YLE haluaa säästää kuluissa, voisi ensimmäinen kohde olla maanlaajuinen ruotsinkielinen verkko. Kelläpä esim. Tohmajärvellä ensimmäinen kieli on ruotsi? Mieleeni tulee ensimmäiseksi jo edesmennyt Wärtsilä OY:n patruuna G.C. Åhman syntymäpaikassani Uusi-Värtsilässä vain vajaat 10 km Venäjän rajalta. Vanha Värtsilä menetettiin, jäljelle jäi kuollut Uusi-Värtsilän kylä Tohmajärvellä.

73´s de JKH
Turku