Vs: Re: [DX] Loki: 23.04.2004

Hei;
omasta puolesta totean: erittäin hyvä systeemi. Nyt en tarvitse edes omaa lokikirjaa, vaan tarvittaessa voin tulostaa otteita on-line-lokista. Aiemmin ei oikein viitsinyt lähettää niitä muutamaa, mitä esim kuukauden aikana oli- nyt tilanne on toinen. Toivotaan, että suurempi osa havainnoista saadaan mukaan lokiin.
Otteet ovat mielestäni turhia, nehän voi itse hakea haluamaltaan ajalta suoraan on-line-logista.

terv Tarmo Kontro TK

PS
On-line-login sivustolle voisi tehdä myös avustajat ja laitteet & kuuntelu-qth:t
Tarmo Kontro
Kymenlaakso Polytechnic
PL 13
FIN-48231 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209

Hei,

Nyt kun näitä viikko-otteita on pariin kertaan automaattisesi listalle
tullut, olisin kiinnostunut tietämään jäsenistön mielipiteitä pariin asiaan.

Ovatko nämä viikko-otteet hyödyllisiä vai pitäisikö pitäytyä
"virallisiin Clusive/Radiomaailmaotteisiin" ja pitää ihmiset
jännityksessä 2-3 viikkoa kerrallaan? Tai pitäisikö siirtyä johonkin
muuhun aikaväliin (kerran 2 viikossa, 5 päivän välein, joka päivä)?

Ja sitten hieman vakavampaan rakenteelliseen asiaan...

Tilastoinnin kannalta on tärkeää, että kaikki lokaukset olisivat Online
Logissa. Näin ei kuitenkaan vielä ole ja tilastonikkarit joutuvat yhä
edelleen työläästi käymään läpi paperijulkaisuja ja hakemaan ne
lokaukset, jotka eivät tietokannassa vielä ole. En ole tehnyt tarkkaa
arviota, mutta pikaisella vilkaisulla kuitenkin näyttää, että n. 70-80%
lokauksista kulkisi jo Online Login kautta. Kävin esimerkkinä läpi
Radiomaailma 3/2004:n Aasialokin, jossa ainoastaan yhden kuuntelijan
lokaukset eivät olleet tietokannassa.

Olen ehdottanut liittohallitukselle (jo kaksi kertaa, 8.12.2003 &
17.3.2004), että kaikki SDXL:n alaiset lokaukset olisi tavalla tai
toisella laitettava Online Login tietokantaan. Olen hieman pettynyt,
että keskustelua ei ole tuotu julkiseksi, eli teen sen tässä itse, koska
mielestäni on tärkeää kuulla jäsenistön mielipide asiaan.

Ymmärrän toki, että kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua lisäillä
verkon kautta lokauksia systeemiin. Tämän vuoksi ehdotukseeni kuuluu
vapaaehtoisjoukon perustaminen, joka naputtelisi nämä loput 20-30% (ja
tulevaisuudessa toivottavasti yhä pienenevän määrän) lokauksista
tietokantaan paperijulkaisujen stopdatejen jälkeen ja ennen "virallisen"
lokin tekoa. Online Logillahan ei ole keinotekoisia stopdateja, eli
periaatteessa tämä voisi tapahtua ihan milloin vain. Itse olen
vapaaehtoinen moiseen työryhmään ja varmaan muitakin löytyy
(ilmoittautua voi jo nyt minulle, sillä vaikka liiton tukea ei asialle
saataisikaan, haluaisin sen toteuttaa tavalla tai toisella).

Eli tavoitteena on, että kaikki lokaukset, mitkä lehdissä painetaan
olisi helposti tilastoitavissa Online Login "hae"-sivun kautta kukin
haluamallaan tavalla. Sivuhan mahdollistaa melkein minkä tahansa
tilaston laatimisen eri hakuparametreillä (maa, taajuus, taajuusväli,
kuunteluaika, lokauksen lisäysaika, kuuntelija, jne) ja jokainen voi
myös näppärästi luoda oman tilastonsa kiinnostuksen kohteista. Kaikkien
lokausten kuitenkin pitää olla tietokannassa -- muuten tilasto on vain
70-80% kattava. Olemme siis jo lähes melkein siinä tilanteessa, että
tilastot voisi laatia pienellä vaivalla ja erittäin joustavasti.
Tarvitsemme vain poliittista tahtoa sille, että loputkin lokaukset
päätyisivät tietokantaan.

Periaatteessa tämän asian voisi ratkaista lisäämällä lokaukset kantaan
käymällä läpi lokit Clusivesta/Radiomaailmasta/FQN:stä ja lisäämällä
puuttuvat lokaukset jälkikäteen. Tämä on kuitenkin isompi työ, mutta
mikäli päätöstä lokausten lisäämisestä ennen lokin julkaisua
tietokantaan ei saada, joutunemme varmaankin siihen turvautumaan.

Alla liittohallitukselle mennyt ehdotukseni viime joulukuulta. Tällä
hetkellä kriittinen päivä lienee 15.6.2004 (KA tilaston katkopäivä).
Kirjeessä viittaamani peditionnimimerkithän ovat olleet toiminnassa jo
pitkään, eli sekään ei olisi ongelma.

Kommentteja, please! Liittohallitus on toivottavasti kiinnostunut
mielipiteistänne.

73!

Risto

PS. 70-80%:n kattavuus on jo sinänsä yllätys minulle. Kun aikanaan
vuosia sitten Online Login idea KSK:lta tuli (2000?) ja aloimme sitä
hitaasti kehittelemään, tavoitteenamme oli 50% vuodessa. Nyt olemme n.
70-80% n. 7 kuukauden jälkeen ja ehdotamme 100%:iin pääsemistä alle
vuodessa...

---

Hei,

Juhan pyynnöstä laitan tämän uudelleen Lihan listalle, ja toivoisin
Liittohallituksen ottavan asiassa kantaa 27.3. kokouksessaan. Seuraava
tilastojen kannalta kriittinen päivä lienee 1.7. (vai onko KA-tilaston
katkopäivä 15.6.?). Kaikkien lokausten saaminen systeemiin olisi
tilastojen laatijoiden eduksi. Jo nyt suurin osa lokauksista kulkee sen
kautta, mutta niin kauan kuin osa kulkee sen ohi, aiheutuu tilastojen
tekijöille suuri vaiva niiden hakemisesta.

Risto

////

Hei,

Toivottavasti olette palautuneet Linnan juhlista ja pressiklubin
jatkoilta, sillä aion esittää radikaalin ehdotuksen
Liittohallituksen/toimiston/päätoimittajien/tilastonikkarien/lokitoimittajien

päätettäväksi.

Ehdottaisin, että 1.1.2004 alkaen kaikki Suomen DX-Liiton alaiset
lokaukset tulee syöttää Online Logiin tavalla tai toisella. Kaikkihan
eivät toki sitä vielä tee, mutta esim. Clusiven lokauksista suurin osa
tulee jo nykyään sen kautta.

Ne jotka eivät halua tai pysty lokeja jostain syystä Online Logiin
syöttämään voisivat lähettää lokit vanhaan tapaan vapaaehtoisjoukolle,
jotka ne Online Logiin naputtelisi. Kaikki eivät myöskään heti 1.1.
vielä käyttäisi Online Logia, mutta kaikki perinteiset avustukset
(email, paperi, FQN) ohjattaisiin tälle vapaaehtoisjoukolle, joka
syöttäisi ne Online Logiin. En uskoisi tästä olevan paljoa vaivaa (ja
taatusti paljon vähemmän kuin mitä lokien ja tilastojen työstämisestä
nykyään aiheutuu) ja vapaaehtoisia varmaan löytyy. Samaan tapaan
voitaisiin Frekvensnyttin lokaukset syöttää Online Logiin eli nekään
eivät jäisi ulkopuolelle.

Kommentit systeemistä ovat olleet pääasiassa positiivisia kolmen
kuukauden käytön jälkeen ja uskoisin tämän radikaalin linjanvedon olevan
mahdollisen. Isoin puute Online Logissa tuntuu olevan
peditionnimimerkkien puuttuminen (=lokaaminen muullakin kuin omalla
nimikerkillä), mutta korjaisin tämän 1.1. mennessä. Varmaan muitakin
teknisiä ja prosessiongelmia tulisi tästä päätöksestä, mutta en usko,
että mitään mitä emme yhdessä sopimalla tai systeemin toimintoja
muuttelemalla pystyisi ratkaisemaan. Uskon myös, että tämä siirtyminen
Internet aikakauteen olisi pitkällä tähtäimellä erittäin piristävää
suomalaiselle kuunteluaktiivisuudelle. Jo nyt olen kuullut kommentteja,
että lokausaktiviteetti on noussut sen vuoksi, kuinka helppoa lokaaminen
nykyää on, jne.

Jätän asian mielenkiinnolla arvon herrojen päätettäväksi.

73!

Risto

--
Risto Kotalampi, AE6PW